HSZ I. 1.10 cikk – Hajó- és egyéb okmányok

1. A fedélzeten a következő kellő módon kitöltött okmányoknak kell rendelkezésre állni:

a) hajóbizonyítvány,

b) köbözési bizonyítvány, ha ez előírt,

c) személyzeti jegyzék (a személyzettel rendelkező hajókon),

d) hajónapló (csak a géphajókon), kivéve az olyan államokban nyilvántartásba vett hajókat, ahol nem követelik meg a hajónaplót,

e) személyzettel rendelkező hajókon: a hajóvezető hajóvezetői bizonyítványa a személyzet többi tagjának szabályszerűen vezetett szolgálati könyve,

f) személyzettel rendelkező hajókon: a személyzet munka- és pihenőidejének nyilvántartási naplója,

g) személyzettel rendelkező hajókon: bizonylat a személyzet munka- és pihenőidejének nyilvántartási naplójának kiadásáról,

h) radarhajózással közlekedő hajókon: radarral történő hajózásra való alkalmasságot tanúsító bizonyítvány (például: EU közösségi hajóbizonyítvány),

i) radar és fordulási szögsebességjelző készülék felszerelését és működőképességét tanúsító bizonylat,

j) rádiótelefonkezelői bizonyítvány a vonatkozó nemzetközi és regionális megállapodás szerint,

k) frekvencia engedély, ha ez előírt,

l) fáradtolaj-napló,

m) gőzkazánok és egyéb nyomástartó tartályok bizonylatai,

n) cseppfolyósított gázzal üzemeltetett készülékek bizonylatai,

o) villamos berendezések bizonylatai,

p) hordozható tűzoltó készülékek és beépített tűzoltó berendezések ellenőrzési bizonylatai,

q) az emelődaruk ellenőrzési bizonylatai,

r) konténerek szállítása esetén a hajó stabilitását igazoló dokumentumok, rakodási terv vagy a küldemények elhelyezési jegyzéke az adott terhelési esetre, valamint a stabilitás ellenőrzésének eredménye az adott esetre, hasonló előző vagy normál terhelési változatra, feltüntetve minden egyes esetre az alkalmazott számítási eljárást,

továbbá a nemzetközi szerződések alapján megkövetelt, hajózásra vonatkozó egyéb okmányok.

2. A kishajónál az 1. bekezdéstől eltérően csak az alábbi okmányok kötelezőek:

a) hajóbizonyítvány,

b) személyzettel rendelkező hajókon: személyzeti jegyzék,

c) személyzettel rendelkező hajókon: a hajóvezető hajóvezetői bizonyítványa,

d) hajónapló (csak a géphajóknál), kivéve az olyan államokban nyilvántartásba vett hajókat, ahol nem követelik meg a hajónaplót,

e) rádiótelefonkezelői bizonyítvány a vonatkozó nemzetközi és regionális megállapodások szerint,

f) frekvenciakiosztási bizonyítvány, ha ez előírt,

g) gázzal üzemeltetett készülékek bizonylatai,

h) hordozható tűzoltó készülékek és beépített tűzoltó berendezések ellenőrzési bizonylatai,

i) a kötelező felelősségbiztosítási kötvény, ha ez előírt,

továbbá a nemzetközi megállapodások által megkövetelt, hajózásra vonatkozó egyéb okmányok. Kedvtelési célú kishajón nem szükséges a b) és d) pontban foglalt okmány, az a) pont szerinti okmányt pedig a nemzeti üzemképességi bizonyítvány helyettesítheti. A nemzeti előírásokban kivétel tehető az evezős és vitorlás, valamint a villamos hajtású csónakokra.

3. Ha kötelező, az úszó testek kötelékének hajózásra jogosító nemzeti okmánnyal kell rendelkeznie.

4. Az e Szabályzat, vagy más vonatkozó előírások alapján a hajón tartandó okmányokat az illetékes hatóságok képviselőinek bármely felszólítására be kell mutatni.

5. Tolt bárkán, amelyet az alábbi adatokat tartalmazó fémtáblával láttak el, a hajóbizonyítványt és a köbözési bizonyítványt nem kötelező a hajón tartani:

Hivatalos hajóazonosító szám: …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Hajóbizonyítvány száma: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Illetékes hatóság: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Érvényes: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………-ig

Ezeket az adatokat jól olvashatóan kell begravírozni vagy besajtolni a táblába úgy, hogy a betűk és a számok magassága legalább 6 mm legyen. Az ilyen fémtábla szélessége legalább 60 mm, hosszúsága legalább 120 mm legyen, azt a tolt bárka jobb oldalán a far közelében, jól látható helyen, szilárdan kell rögzíteni. A fémtáblán feltüntetett és a tolt bárka hajóbizonyítványában lévő adatok azonosságát az illetékes hatóság a táblába beütött bélyegével igazolja. A hajóbizonyítványt és a köbözési bizonyítványt a tolt bárka tulajdonosa őrzi.