3.18 cikk – Műveletképtelen hajó kiegészítő jelzései
1. A műveletképtelen hajónak szükség esetén az e Szabályzat egyéb rendelkezéseiben előírt fényeken kívül mutatnia kell:
a) Éjszaka:
aa) egy lengetett vörös fényt, amely kishajón vörös helyett fehér is lehet, vagy
ab) két egymás felett kb. 1 m távolságra megfelelő helyen és kellő magasan elhelyezett minden oldalról látható vörös fényt.
b) Nappal:
ba) egy lengetett vörös lobogó, vagy
bb) két egymás felett kb. 1 m távolságra megfelelő helyen és kellő magasan elhelyezett minden oldalról látható fekete gömböt.
2. Szükség esetén a műveletképtelen hajónak ezen kívül a meghatározott hangjelzéseket is adnia kell.
I-6. melléklet
HANGJELZÉSEK
I. A JELZÉSEK HANGZÁSA
A belvízi hajón alkalmazott gépi működtetésű hangjelző készüléknek az alábbi jellemzőkkel rendelkező hangjeleket kell adnia:
1. Frekvencia
a) A géphajó által leadott hangjel alapfrekvenciája – a b) pontban megjelölt kishajók kivételével – ±20% tűréssel 200 Hz.
b) A gépnélküli hajóknál és a kishajóknál a hangjelzés alapfrekvenciájának meg kell haladnia a 350 Hz-et.
c) A korlátozott látási viszonyok között radarral közlekedő hajók által adott háromtónusú hangjelzésnél az alapfrekvenciának 165-297 Hz között kell lennie, a legmagasabb és legalacsonyabb hang között legalább 2 teljes hangköz távolsággal.
2. Hangnyomásszint
Az alább megadott hangnyomásszinteket a hangtölcsér nyílásának középpontja előtt 1 m távolságban kell mérni vagy meghatározni, és a méréseket lehetőleg nyílt környezetben kell végezni.
a) A géphajók esetében – a b) pontban megjelölt kishajó kivételével – a súlyozott hangnyomásszint 120-140 dB(A) legyen.
b) A gépnélküli hajó és olyan kishajó esetében, amely nincs felszerelve nagyhajó vontatására, a súlyozott hangnyomásszint 100-125 dB(A) legyen.
c) A korlátozott látási viszonyok között radarral közlekedő hajó által adott háromtónusú hangjel esetében az egyes hangok súlyozott hangnyomásszintje 120-140 dB(A) legyen.
II. A HANGNYOMÁSSZINT ELLENŐRZÉSE
A hangnyomásszintet az illetékes hatóság a Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság előírásának megfelelő eljárás és hangnyomásmérő segítségével ellenőrzi.
III. HAJÓK HANGJELZÉSEI
A harangütéstől és a háromtónusú hangjelektől eltérő hangjelzéseknek a következő jellemzőkkel rendelkező egy vagy több, egymást követő hang leadásából kell állniuk:
– rövid hang: kb. 1 másodpercig tartó hang,
– hosszú hang: kb. 4 másodpercig tartó hang.
A két egymást követő hang közötti időtartam kb. 1 másodperc legyen, kivéve a nagyon rövid hangok sorozatát, amely legalább hat, egyenként 1/4 másodperc időtartamú, 1/4 másodperc időtartamú szünettel elválasztott hangból álló sorozatból kell állnia.
A. ÁLTALÁNOS JELZÉSEK
B. TALÁLKOZÁS JELZÉSEI
Első eset
Második eset
C. ELŐZÉS JELZÉSEI
Első eset
Második eset
Az előzés nem lehetséges
D. A FORDULÁS JELZÉSEI
E. KIKÖTŐK ES MELLÉKVÍZIUTAK, BE- ÉS KIHAJÓZÁS A VÍZIÚT KERESZTEZÉSÉVEL
E.1. A kikötőbe és mellékvíziutakba való behajózás előtti és kihajózás alatti jelzések
E.2. A kikötőből és mellékvíziútból való kihajózás alatti jelzések a víziút keresztezésekor
Ezek után szükség szerint a keresztezés befejezéséig:
F. KORLÁTOZOTT LÁTÁSI VISZONYOK KÖZÖTT ADOTT JELZÉSEK
a) Radarral közlekedő hajók
b) Radar nélkül közlekedő hajók
c) Veszteglő hajók
G. VESZTEGLŐHELYRŐL FORDULÓ NÉLKÜLI INDULÁSKOR ADOTT JELZÉSEK