6.03 cikk – Általános szabályok
1. A találkozás vagy az előzés csak akkor engedhető meg, ha a hajóút szélessége – valamennyi helyi körülményt és más hajók mozgását is figyelembe véve – kétséget kizáróan elegendő az egyidejű áthaladáshoz.
2. Az alábbi 3.17, 6.04 és 6.10 cikkben előírt látható és hangjelzéseket a kötelékben annak a hajónak kell leadnia, amelyen a kötelék vagy a mellévett alakzat vezetője tartózkodik.
3. Találkozásnál vagy előzésnél az összeütközés minden veszélyét kizáró irányban haladó hajók nem változtathatják meg sem menetirányukat, sem menetsebességüket úgy, hogy ezzel az összeütközés veszélyét idézzék elő.
4. Ha a hajó vezetője összeütközés veszélyét észleli, a hajónak egy nagyon rövid hangokból álló sorozatot kell leadnia.
8.05 cikk – Találkozás, útvonalak keresztezése és előzés
1. Az I. rész 6.04 cikkében foglalt rendelkezésektől eltérően, ha két géphajó találkozásakor az összeütközés veszélye áll fenn, mindkét hajónak jobbra kell tartania úgy, hogy az elhaladás a bal oldaluk felől történjen.
2. Az I. rész 6.04 cikkében foglalt rendelkezésektől eltérően, ha géphajó és vitorlás hajó találkozásakor az összeütközés veszélye áll fenn, a következő szabályok szerint kötelesek kitérni:
a) a kikötő vízterületén, illetve annak bejáratában vagy annak 200 m-es körzetében az 1. bekezdés szerint kell eljárni,
b) más vízterületen a géphajó köteles kitérni.
3. Azonos fajtájú kishajók találkozásakor – a vitorlás kishajók kivételével – az I. rész 6.04 cikkének 1. bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
4. Ha különböző fajtájú kishajók találkoznak, illetve egymást keresztező útvonalon haladnak, az I. rész 6.03-bis cikk 3. bekezdését – annak utolsó mondata kivételével – kell alkalmazni.
5. Ha vitorlás kishajók találkoznak, illetve egymást keresztező útvonalon haladnak, az I. rész 6.03-bis cikk 4. bekezdését annak utolsó előtti mondata kivételével – kell alkalmazni.
6. Találkozáskor – az 1. bekezdésben foglaltaktól eltérően – az a géphajó, mellévett alakzat és kötelék, amelynek a bal oldala felé eső kikötőhelyen kell kikötni, illetve jobb oldali szél miatt nem tud a szembejövő hajó bal oldala felől elhaladni, kérheti a jobb oldal felőli találkozást, ha ezzel nem áll elő az összeütközés veszélye. Ilyen esetben a hajóknak kellő időben két rövid hangjelet kell adniuk. Ha a szemből közeledő hajó a jobb oldal felőli találkozást elfogadja, két rövid hangjelet köteles adni és elegendő helyet kell biztosítania a találkozáshoz.
Az e pontban foglalt találkozás esetében a hajóknak az I. rész 6.04 cikk 4. bekezdés a) pontjában meghatározott fény, illetve lobogó/tábla jelzést nem kell alkalmazniuk.
7. Hajók jobb oldal felőli találkozása esetén – ha az összeütközés veszélye áll fenn – kötelesek egy, nagyon rövid hangokból álló hangsorozatot adni, továbbá a hajók vezetőinek minden szükséges és lehetséges intézkedést meg kell tenniük a veszély elhárítása érdekében.
8. Az 5. és 6. bekezdésben foglalt rendelkezések a kishajók találkozásakor nem alkalmazhatók.
9. Ha két hajó útvonala keresztezi egymást – és az összeütközés veszélye áll fenn – az a hajó, amelyik a másikat a jobb oldala felől látja, köteles annak útjából kitérni, és ha a körülmények lehetővé teszik, el kell kerülnie az útvonal keresztezését a másik hajó előtt. Ez a szabály nem alkalmazható a kishajó (beleértve a csónakot és vízi sporteszközt) más hajóval történő találkozásakor.
10. Előzésnél az I. rész 6.09 cikk 1. bekezdésében és a 6.10 cikk 6-7. bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni a következő kiegészítésekkel:
a) géphajó akkor előzhet, ha az utolért hajót sebességének vagy útirányának megváltoztatására nem kényszeríti,
b) az utolért hajó az előzést nem akadályozhatja.
11. Ha géphajó vitorlával haladó hajót ér utol, az előzést a szél alatti oldalon kell végrehajtania, legalább 20 m oldaltávolság megtartásával és eközben nem okozhat az előzendő hajót veszélyeztető mértékű hullámzást.
12. Az 1. és 2. pontban foglalt szabályok nem alkalmazhatók a kishajó, a csónak és a vízi sporteszköz más hajóval történő találkozásakor.